Wat blijkt nog meer?
Op de avond schuiven er gemiddeld 6 à 10 tafelgasten aan en de meerderheid probeert het liefst een nieuw recept. Er wordt rekening gehouden met gezonde ingrediënten, maar er wordt niet gedieet. 73% van de respondenten vindt het leuk om producten die speciaal voor Kerst in de winkel liggen te kopen en die speciale producten zijn met name populair onder de grotere gezelschappen (>10 personen). Voor feestelijke inspiratie zoeken de respondenten online én offline. Online zijn de foodblogs het meest populair (73,4%) en offline worden vooral kookboeken geraadpleegd (76,7%). Het kan zijn dat de gasten gedurende de avond even zonder gastvrouw/heer zitten, want bijna de helft duikt meer dan 2 uur de keuken in om het feestmaal te bereiden. Foodlab (onderdeel van Adfactor) vertegenwoordigt de bekendste food influencers van Nederland, waaronder populaire blogs als Lekkerensimpel.com, Leukerecepten.nl en Uitpaulineskeuken.nl. Foodlab bereikt hiermee volgens onafhankelijk bereiksonderzoek 3,5 miljoen boodschappers, overwegend in de doelgroep vrouw 20-49. Op social media worden deze influencers gevolgd door 1,3 miljoen volgers. Nadine Duijndam, verantwoordelijk voor Adfactor Insights: “Opvallend was het aantal respondenten en hoe snel en enthousiast zij reageerden. Binnen een week hebben meer dan 3.700 respondenten de enquête ingevuld.”
Over het onderzoek
Om in kaart te brengen hoe deze consumenten het liefst de Kerst vieren, werd een enquête bestaande uit 27 vragen samengesteld. De vragen gaan bijvoorbeeld over het budget, de gerechten, producten, dieetwensen, tijdsbesteding en hoe men zich het liefste laat inspireren. Via de beschikbare (social) kanalen van de influencers werden de respondenten geworven. Ook werd de eigen fanbase bestaande uit 25.000 fans geraadpleegd. De verkregen data biedt merken in de food- en retailbranche interessante inzichten over het koop- én kookgedrag van de Nederlandse boodschapper.
Smaakt dit naar meer en benieuwd naar alle insights? Vraag het rapport aan.